1 Senest redigeret af sigvald (2011-06-28 10:22:09)

Tråd: Don Rosa - Stadig kontroversiell

I den norske lokalavisen Romerikes Blad finner man følgende intervju med redaktør Anne Merete Hagnæss Rodem i forbindelse med utgivelsen av årets utgivelse av herremagasinet DONALD:
http://www.rb.no/lokal_kultur/article5651871.ece

RB skrev:

Egmont ga ut et tilsvarende herremagasin i fjor sommer, med god respons. I år er det penger som er den røde tråden i mannebladet med andeprofil. Onkel Skrue pryder selvsagt omslaget, som Andebys rikeste and og den som har mest til felles med vår tids Donald. Trumph er imidlertid helt fraværende i spaltene. Det er selvsagt ikke Carl Barks, tegneserieforfatteren som har betydd aller mest for andefamiliens eksistens.

Typisk nok nevnes ikke de to Don Rosa historiene i det hele tatt. Dette til tross for at tidspunktet for utgivelsen sammenfaller med Don Rosas 60-årsdag. Dette burde ikke overraske noen når man vet hvor kontroversiell Don Rosa har vært (og fremdeles er?) er blant deler av den gammel-donaldistiske eliten i Norge. Symptomatisk nok mener Kvakk-redaktør Tommy Kvarsvik at det er "et bra intervju". Ville han ment det samme dersom det var et Barks-jubileum som glatt hadde blitt oversett på en slik måte mon tro? Personlig mener jeg at et intervju som er såpass ute av proporsjoner i fokus ikke kan karakteriseres som bra journalistikk. Det er vel omtrent som om man i anmeldelsen av et religionsvitenskapelig tidsskrift hadde nevnt at bladet inneholdt en artikkel om Gud uten å nevne at bladet også inneholdt to aktuelle artikler om Jesus - alternativt at bladet inneholdt en artikkel om Allah uten å nevne at bladet også inneholdt to aktuelle artikler om Muhammed.

Sv: Don Rosa - Stadig kontroversiell

Sigvald, stadig paranoid.'

3 Senest redigeret af Treentre (2011-06-28 10:22:03)

Den norske lokalavisen, ja.
Innfallsvinkelen på intervjuet er at en lokal person har vært/er redaktør i et magasin, og om hennes forhold til Donald generelt.
Don Rosas 60-årsdag er ikke tema. Han er jo heller ikke fra Romerike.

4 Senest redigeret af sigvald (2011-06-28 10:25:48)

Treentre skrev:

Don Rosas 60-årsdag er ikke tema. Han er jo heller ikke fra Romerike.

Men det er Carl Barks, Knut Nærum og Oddbjørn Hjelmeset???

5 Senest redigeret af Treentre (2011-06-28 10:39:59)

Hjelmeseth regnes som romeriking så lenge han bor på Romerike...
At Carl Barks nevnes kan jo ha noe med at journalisten kjenner til Carl Barks, men ikke Don Rosa.

Knut Nærum deltar i Norges mest populære TV-program. Avisens lesere har et forhold til han.
Don Rosa er nok mere ukjent på Romerike. Tro det eller ei...

6 Senest redigeret af sigvald (2011-06-28 11:11:32)

Treentre skrev:

Hjelmeseth regnes som romeriking så lenge han bor på Romerike...

Han hører da hjemme i Sogn og Fjordane??? Men OK, det beste er kanskje å konkludere med at dette intervjuet antagelig bare er nok et eksempel på mangelfulle sakskunnskaper og/eller sviktende vurderingsevner innen journalistkretser, og la det være med det?

7 Senest redigeret af Treentre (2011-06-28 11:26:07)

Odd-Bjørn Hjelmeset (Flåddbjørn Hjelmutslett) skatter til en kommune på Romerike.
Han er, som du skriver, født i Sogn og Fjordane.
Om han regner seg selv som romeriking, aner jeg ikke.

Tror du overhovedet, at journalisten kender Don Rosa?

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

sigvald skrev:

den gammel-donaldistiske eliten i Norge

Hvem er dette, Sigvald?  smile

Hvorfor er det at noget der står i en lokalavis i Norge vedrører brugerne på dette forum? Jeg ville gerne kunne se hvorfor men jeg kan ikke.

oledamgaard skrev:

Hvorfor er det at noget der står i en lokalavis i Norge vedrører brugerne på dette forum? Jeg ville gerne kunne se hvorfor men jeg kan ikke.

Saken omhandler aktuelle begivenheter av donaldistisk karakter.

Men kunne du så ikke nøjes med at linke til artiklen, og ikke brokke dig over at den ikke er skrevet sådan som DU gerne ville have den var skrevet?

Som vanlig, når Sigvald møter litt motstand på Andeby Online, flytter/dublerer han diskusjonen til DDF(r) i håp om at han større støtte på dette forumet.  Sigvald liker jo å henvise til alle sine danske venner i diverse diskusjonstråder på Andeby Online, så her er det bare å hive seg inn i denne viktige debatten på Sigvalds side :-) 
For oss som ikke er så konspiratorisk som Sigvald, og som ikke er ekstrem-fan av Don Rosa (selv om vi ikke misliker han) virker intervjuet i denne lille lokalavisen som en positiv omtale av et magasin som kanhende kan rekruttere flere til å gjenoppdage sine barndoms seriehelter og kanskje bidra til at opplaget av Donald Duck & co. ikke fortsetter fallet.

14 Senest redigeret af Hans (2011-06-28 22:18:28)

Jeg tror ikke at den Gammel-Donaldistiske Rosa-hadende elite endnu har fået inficeret de norske lokalaviser med deres anti-Rosa virus. Men Sigvald kan da sende avisen en email og spørge dem om hvorfor de ikke nævner Don Rosa i deres artikel. Måske har de en tilfredsstillende forklaring.

Sigvald: Tak fordi du nævte min "legendariske avatar"  på AOL. Det synes jeg var meget morsomt. Desværre ved jeg ikke hvordan jeg får uploadet den til min AOL profil.

Jeg kan legge til at forsiden prydes av Onkel Skrue i Carl Barks' strek. Tegningen er for øvrig identisk med Hans Christensens legendariske avatar i DDF(r)-forumet.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

sigvald skrev:

I den norske lokalavisen Romerikes Blad

Ikke at forveksle med Romerrikets Blad, som gik ind, da herulerne indtog Rom i år 476.

sigvald skrev:

Typisk nok nevnes ikke de to Don Rosa historiene i det hele tatt. Dette til tross for at tidspunktet for utgivelsen sammenfaller med Don Rosas 60-årsdag.

Til gengæld har Rosa fået oprejsning i den landsdækkende danske avis Berlingske Tidende, som indeholder en portrætartikel under navnestoffet i anledning af den runde dag. (Ja, den ér klippet ud til foreningens arkiv.)

*) Nævneværdigt Interesseret Elsker af Litteratur i Serieformat