Sv: Andeby må ligge på den nordlige halvkugle

soer5523 skrev:
Jan Erik skrev:

CBSV er jo desværre så fyldt med oversættelsesfejl at jeg ikke vil hæfte så meget lid til værket som dokumentation, men oplysningerne i CBSV kommer jo fra koryfæer som Andrae, Ault og Barrier, som man vist på ingen måde kan beklikke!

Hvorfor brugte man ikke bare Sonja Rindomss oversættelser? . Hun skulle efter sigende have været en ret god oversætter  wink

Hun oversatte ikke "slavisk" fra engelsk, men oversatte det til et let og underholdende sprog for målgruppen. Der kan altså være langt fra den engelske original til Rindoms oversættelse.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Nu er det jo også artiklerne der er helt ude i skoven, nogle af oversættelserne lignede ærgeligt talt noget Google translate halløj. (var der ikke noget med en blikkenslagers ven ? big_smile)

stupid, stupid
rat creatures

soer5523 skrev:
Jan Erik skrev:

CBSV er jo desværre så fyldt med oversættelsesfejl at jeg ikke vil hæfte så meget lid til værket som dokumentation, men oplysningerne i CBSV kommer jo fra koryfæer som Andrae, Ault og Barrier, som man vist på ingen måde kan beklikke!

Hvorfor brugte man ikke bare Sonja Rindomss oversættelser? . Hun skulle efter sigende have været en ret god oversætter  wink

Selve historierne var oversat af Rindom (enkelte af Niels Søndergaard) men alle referencer til Calisota fandtes i Geoff Blums "faglig" stof.
I starten blev det oversat af                       og               ,som gjorde et stykke arbejde, vi alle synes skurrede slemt i ørerne, bl.a. denne: "Den, jeg bedst kan lide nu efter alle disse år i at kigge tilbage over hele rækken af dem, jeg lavede, var, "Øen i luften"... "(Fra side 108 i "Mickey Mouse in Color" interviewes Barks og Gottfredson af Bruce Hamilton: "The one that I like best now after all these years in looking back over the whole chain of them that I did, was "Island in the Sky.")
Nå, men for at komme tilbage til Andeby og dens uendelige muligheder for Barks, tager onkel Joakim Anders og ungerne - i "Øen i luften" - ud til Andeby Rumraket Havn for at købe et rumskib, så han kan flytte sine penge ud på en ubeboet astroide.
  Sådan er Andeby og sådan var Barks!

54 Senest redigeret af Treentre (2011-02-22 09:55:20)

Jan Erik skrev:

Nå, men for at komme tilbage til Andeby og dens uendelige muligheder for Barks, tager onkel Joakim Anders og ungerne - i "Øen i luften" - ud til Andeby Rumraket Havn for at købe et rumskib, så han kan flytte sine penge ud på en ubeboet astroide.

I denne historien kan man også finne et kart over solsystemet.
De planlegger å fly fra jorden til asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter.
Der snakker de om "earth" som "home". De bor derfor ikke på en "planet langt vekk fra jorden".
Passasjerraketten "Earth-Moon-Line" kan også observeres.

Treentre skrev:
Jan Erik skrev:

I denne historien kan man også finne et kart over solsystemet.
De planlegger å fly fra jorden til asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter.
Der snakker de om "earth" som "home". De bor derfor ikke på en "planet langt vekk fra jorden".
Passasjerraketten "Earth-Moon-Line" kan også observeres.

Hvis vi nu endelig skal tage den der om ændernes planet op. Så opfatter de nok deres planet som ''Jorden''?  wink

16 årig dreng med mange forskellige interesser :-)

Jan Erik skrev:

af Rindom (enkelte af Niels Søndergaard) men alle referencer til Calisota fandtes i Geoff Blums "faglig" stof.
I starten blev det oversat af                       og               ,!

Nåårh ja, dem! wink

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

soer5523 skrev:

Hvis vi nu endelig skal tage den der om ændernes planet op. Så opfatter de nok deres planet som ''Jorden''?  wink

At de bor på en planet som heter "Stella Anatium langt vekk fra Jorden" faller da på sin egen urimelighet wink
Jorden er Jorden. Akkurat som Mars er Mars, Jupiter er Jupiter og asteroidebeltet mellom der.

Er det noen som har en link til en historie hvor Stella Anatium blir nevnt? Gjerne en Barks-historie.
Ikke det? Nei, da er det jo greit  wink

Man må gjerne tro at endene bor på en annen (parallell) jord. Men kall jord for jord  wink

soer5523 skrev:

Hvis vi nu endelig skal tage den der om ændernes planet op. Så opfatter de nok deres planet (Stella Anatium) som ''Jorden''?  wink

Stella Anatium har nok Donald Duck aldri hørt om.
Han vil nok ikke forstå hva du snakker om hvis du kaller planeten hans dette  wink

Poenget mitt er at Stella Anatium er ingenting.
De kaller Jorden for "home".
Når det påstås tidligere i denne tråden at de bor langt vekk fra Jorden så blir dette selvmotsigende.
De kan jo ikke bo langt vekk fra seg selv...  roll

60 Senest redigeret af soer5523 (2011-02-22 20:27:10)

Og igen har du misforstået mig.

Jeg tror ikke selv på Stella Anatium teroien. Jeg kommenterede blot dit svar nr. 54! Vi er helt og aldeles enige om, at ænderne ikke befinder sig på den såkaldte ''Stella Anatium''. Jeg har dog en fuldstændig udokumenteret holdning, om at de befinder sig i Skandinavien. I et ukendt område som er helt sit eget.  smile

Og nej Anders ville nok ikke forstå det hvis jeg kaldte hans planet for Stella Anatium. Fordi han selv omfatter den som ''jorden'' Ligesom du heller ikke ville forstå hvis et rumvæsen kaldte vores planet for noget andet end jorden vel ?   wink

soer5523 skrev:

Vi er helt og aldeles enige om, at ænderne ikke befinder sig på den såkaldte ''Stella Anatium''.

Hehe... smile
Ja, jeg forstod egentlig det.

Stella Anatium er bare kaldenavnet for planeten. Det er tydeligt at de jo ikke bor på vor Jord, for så var der nok nogen der havde set dem gå rundt omkring. Hvad er så din teori, hvis du ikke er på Stella Anatium-bølgen, Søren?

soer5523 skrev:

Jeg har dog en fuldstændig udokumenteret holdning, om at de befinder sig i Skandinavien

Din holdning er som sådan ikke relevant for tråden, hvis den ikke har dokumentation. Dette er forskning og ikke gætteleg. Personligt mener jeg at Estland, Letlan og Litauen er de mest sandsynlige lande, fordi enten historier eller kultur peger imod stort set alle andre lande. Jeg forstår godt at du foreslår Skandinavien, for klimaet og kulturen passer rimelig præcist. De baltiske lande passer dog også rimelig fint ind, og vi har aldrig set ænderne rejse fra Andeby til dem, i modsætning til Norge, Danmark, Sverige og Finland (f.eks. Gnaveren og gnieren, Turen går til Danmark, Vikingeklippen, Jagten på guldmøllen osv.)

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:

Hvad er så din teori, hvis du ikke er på Stella Anatium-bølgen, Søren?

Nånå...Kall det heller en krusning. En bølge er litt voldsomt.  wink

Treentre skrev:

Hvad er så din teori, hvis du ikke er på Stella Anatium-bølgen, Søren?

Nånå...Kall det heller en krusning. En bølge er litt voldsomt.  wink

Vi er en voldsom flok

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

anden skrev:
Jan Erik skrev:

af Rindom (enkelte af Niels Søndergaard) men alle referencer til Calisota fandtes i Geoff Blums "faglig" stof.
I starten blev det oversat af                       og               ,!

Nåårh ja, dem! wink

Den ene var Susie Brandt, hvilket jo står i CBSV. Den anden kan jeg ikke lige huske.

Det er lige som med visse af Yanne Reich oversættelser i Rosa HOF bøgerne. Der er nogle sætninger her og der som er fuldstændigt fejloversat. Gudskelov har Niels Søndergård (Søndergaard?) rettet op på det i nogle af de historier som siden er blevet genudgivet i AAE.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Treentre skrev:

Anatum...anatium...Kan man ikke bruke begge deler?

Efterhånden er der også mange, der siger "bedte" i stedet for "bad" på dansk.

Treentre skrev:

Samme kan det egentlig være.
Har ikke noe med Andeby å gjøre likevel wink

Næh, men jeg synes bare, at når man bruger latin, skal det også være rigtig latin.

*) Nævneværdigt Interesseret Elsker af Litteratur i Serieformat

Min teori, er at de befinder sig på denne jord. Blot i en anden dimension, et andet univers, kald det hvad i vil.. Det syntes jeg passer bedre.

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

Stella Anatium er bare kaldenavnet for planeten. Det er tydeligt at de jo ikke bor på vor Jord, for så var der nok nogen der havde set dem gå rundt omkring. Hvad er så din teori, hvis du ikke er på Stella Anatium-bølgen, Søren?

soer5523 skrev:

Jeg har dog en fuldstændig udokumenteret holdning, om at de befinder sig i Skandinavien

Din holdning er som sådan ikke relevant for tråden, hvis den ikke har dokumentation. Dette er forskning og ikke gætteleg. Personligt mener jeg at Estland, Letlan og Litauen er de mest sandsynlige lande, fordi enten historier eller kultur peger imod stort set alle andre lande. Jeg forstår godt at du foreslår Skandinavien, for klimaet og kulturen passer rimelig præcist. De baltiske lande passer dog også rimelig fint ind, og vi har aldrig set ænderne rejse fra Andeby til dem, i modsætning til Norge, Danmark, Sverige og Finland (f.eks. Gnaveren og gnieren, Turen går til Danmark, Vikingeklippen, Jagten på guldmøllen osv.)

Bare for at slå en ting helt fast. Så findes Ænderne jo ikke i virkeligheden. Men man kan selvfølgelig godt forestille sig det.

Min teori er således. Som jeg også ytrede før mener jeg jo at Ænderne bor i skandinavien, et sted som er helt og aldeles ukendt. Men hvordan kan Joakim von and så drive sine virksomheder rundt i hele verdenen, hvis Andeby er afsondret fra alt andet?. Og mit svar på dette er klart og enkelt. Fordi der findes flere steder som det Andeby ligger i/på. Tag f.eks : Pengostan, Langbortistan osv. Men som sagt læser jeg jo mest Andeblade fra 70'erne. Og det er jo så også derfor, de blade jeg lægger mine beviser i. 70'erne er også det årti jeg mener indtil videre har mindet mig mest om den Danske kultur. Man kan også tage endnu et eksempel. For som vi også før har diskuteret på forummet, så står der jo KR. på Von Ands pengetank. Og det har jeg meget svært ved at forestille mig, hvis Andeby lå i USA.

anden skrev:

Min teori, er at de befinder sig på denne jord. Blot i en anden dimension, et andet univers, kald det hvad i vil.. Det syntes jeg passer bedre.

Altså Stella Anatium? Den skulle jo efter sigende være ret så identisk med denne Jord  wink

Ænderne ved jo ikke, at vi jordboere kalder deres planet for Stella anatium. Ligesom vi ingen anelse ville have om, at ukendte rumvæsner kalder vores planet for "Kasdfjguhaoijiweu", men vi kalder den stadig for "Jorden" wink

soer5523 skrev:

Bare for at slå en ting helt fast. Så findes Ænderne jo ikke i virkeligheden. Men man kan selvfølgelig godt forestille sig det.

Øv, altså, nu ødelagde du totalt min illution.  sad
Selvfølgelig findes ænderne da i virkeligheden.  cool

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

soer5523 skrev:
anden skrev:

Altså Stella Anatium? Den skulle jo efter sigende være ret så identisk med denne Jord  wink

Nej. Stella anatium, er en anden planet. Min teori er at ænderne befinder sig på denne planet, vi er på ligenu.. Om det så er et i en anden tid, dimension eller parralel univers er jeg ikke helt sikker på.

copyright© Monty Python

Hvorend de befinder sig, så er det i hvertfald i fantasien, hvad enten det så er på en planet, en anden tid, eller et andet univers. De er jo alle produkter af vores fantasi. Så kan vi selvfølgelig diskutere hvilken fantasi som er bedst, men det er jo forskelligt fra person til person.
Min fantasi går ud på at de bor i Duckburg, Calisota, som er en by og stat i nærheden af Disney Studios i Californien.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Hvis vi nu skal vende tilbage til det med at finde et geografisk punkt, så er jeg lige faldet over et bevis i Barks-historien "Syv byer af guld".
I historien kører Anders, ungerne og Onkel Joakim ud i en nærliggende ørken for at lede efter pilespidser, er kan sælges for 2 kr. stykket. I min forståelse af historien ligger denne ørken ikke langt fra andeby.
Der står på side 14 i rude 5 "De krydser Coloradofloden". - Altså ligger Andeby ikke langt fra Colorado river.
Hvis vi holder fast i Rosas teori om at Andeby ligger på USA's vestkyst (teorien er bl.a. i brug i "Kong Joakim d. første") vil jeg skyde på, at Calisota ligger nogenlunde det samme sted som Californien ligger i vores verden, for så vidt jeg kan se på google billeder ligger colorado river nogenlunde tæt på havet i Californien.

Det stemmer jo fint overens med teorien om, at Andeby ligger i staten Calisota, der skulle ligge i nærheden af Californien.