1 Senest redigeret af Weinberger (2012-03-26 18:35:09)

Tråd: Blærevæggen der udviklede sig til Sigvalds meninger om kyniske køb

Jeg syntes det kunne være fedt med en kategori hvor man kan blære sig lidt med de spændende ting man finder på markeder, auktioner m.m.
Mest fordi vi så kan se nogle af de ting man er rigtig glad for at have fået fat i..

Hvis man laver en kategori i forummet kunne den bare hedde Disneyana..

Kom med jeres mening eller vis noget fedt i har fundet

The Collector

Sv: Blærevæggen der udviklede sig til Sigvalds meninger om kyniske køb

Det lyder som en super god idé

The Master of the Mississippi

3 Senest redigeret af Treentre (2012-03-21 20:18:46)

Da kan jeg begynne med et kjøp jeg gjorde i dag smile
Jeg har CBSV, men det er greit med "original" tekst også.

The Carl Barks Library of Walt Disney's Comics and Stories in Color
The Carl Barks Library of Donald Duck Adventures in Color
The Adventures of Uncle Scrooge McDuck in Color
The Carl Barks Library of 1940's Donald Duck Christmas Giveaways in Color
The Carl Barks Library of Walt Disney's Uncle Scrooge One Pagers in Color

500,- for alle 135 albumene...Det kaller jeg et godt kjøp  smile
30 % var fortsatt nye i krympeplasten. De resterende så uleste ut i NM.

http://img543.imageshack.us/img543/4039/usam.jpg

Det var dog et ekstremt godt købt 313 - men hov, er der ikke 141 album?

AC skrev:

Det var dog et ekstremt godt købt 313 - men hov, er der ikke 141 album?

Der mangler de 6 georg gearløs hæfter. Men ellers må man sige at prisen er tyveri ved højlys dag.

6 Senest redigeret af Treentre (2012-03-21 17:45:56)

Ja, det stemmer. Disse seks heftene var ikke med.
Egentlig så trodde jeg at jeg kun kjøpte WD Comics and Stories og U$ Adventures (107 album), men da jeg kom hjem så jeg at selgeren ikke hadde kikket så nøye i banankassene smile Hun hadde arvet dem, og hadde ikke noe forhold til Carl Barks.
Hun la de ut på Finn.no til høystbydende over kr 300. Jeg ble derfor noe overrasket over at jeg fikk tilslaget.

Ih, det var dog utroligt heldigt! Jeg kan ikke undlade at være en smule misundelig smile

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Treentre skrev:

Ja, det stemmer. Disse seks heftene var ikke med.
Egentlig så trodde jeg at jeg kun kjøpte WD Comics and Stories og U$ Adventures (107 album), men da jeg kom hjem så jeg at selgeren ikke hadde kikket så nøye i banankassene smile Hun hadde arvet dem, og hadde ikke noe forhold til Carl Barks.
Hun la de ut på Finn.no til høystbydende over kr 300. Jeg ble derfor noe overrasket over at jeg fikk tilslaget.

Vedkommende har åpenbart ikke visst hva albummene er verdt. En gang AC fikk tilsendt (gratis) et verdifullt bilag fra en dame i Sør-Afrika sendte han henne noen penger fordi han ikke ville snyte henne. Vil du gjøre det samme?

sigvald skrev:

Vedkommende har åpenbart ikke visst hva albummene er verdt. En gang AC fikk tilsendt (gratis) et verdifullt bilag fra en dame i Sør-Afrika sendte han henne noen penger fordi han ikke ville snyte henne. Vil du gjøre det samme?

Du lever i en lyserød verden  roll

Det er da sælgers problem, at hun ikke sætter sig ind i hvad det er hun sælger.

10 Senest redigeret af Treentre (2012-03-21 21:29:00)

Fordi AC fikk noe gratis fra Sør-Afrika?

Jeg ga bud på en annonse som lå ute på Finn over en uke. Altså en auksjon med hemmelige bud.
Jeg hadde ikke noe spesielt behov for disse albumene.  Jeg ga derfor et maks bud på kr 500,- på noe jeg trodde var ca. 140 album, og hadde ingen forhåpninger om å få tilslaget.
Men det fikk jeg altså, men selger påpekte at det ikke var 140 album, kun ca 110, før jeg hentet.

Hva de er verdt? Hvem som helst kunne ha bydd mere. Selv du, Sigvald.
Men det var tydeligvis ingen som syntes de var verdt noe mere.
Ting er ikke mere verdt enn hva markedet vil gi. Denne gangen var markedet Norges største markedsplass - altså Finn.no.

Du er bare mye heldig, 313!
Det er en fair handel - både køber og sælger er tilfreds.

Takk skal dere ha  smile

Weinberger skrev:

Og hvorfor er der ikke nogen der kommenterer på ideen om en ekstra kategori i forummet.

Jo, det kunne vært en ide. Men holder det ikke med en egen tråd under Donaldisme? Slik som denne?

(Men det spørs jo om noen vil "blære seg" over heldige kjøp her noe mere. Kan jo være at noen synes at prisen var for lav  big_smile)

Jeg synes at denne tråd fint kan fungere som blærevæg... bare kom igang med at poste folkens!

14 Senest redigeret af sigvald (2012-03-22 10:06:58)

Treentre skrev:

Hva de er verdt? Hvem som helst kunne ha bydd mere. Selv du, Sigvald.

Nei, jeg holder meg borte fra nymotens trender som nettauksjoner.

Treentre skrev:

Men det var tydeligvis ingen som syntes de var verdt noe mere. Ting er ikke mere verdt enn hva markedet vil gi. Denne gangen var markedet Norges største markedsplass - altså Finn.no.

Og her viser du at du tenker kynisk. På dette området representerer du og AC svært ulike etiske tilnærminger. Saken er at selger overhodet ikke har skjønt verdien av disse albummene - kjøper (i dette tilfellet deg) har benyttet seg av dette. Minste pris burde selvsagt vært anslagsvis 20 kroner per album altså kr. 2700,-

Forøvrig burde albummene vært auksjonert på QXL eller aller helst vært annonsert gjennom salgskanalene i relevante fora som AOL og DDF(r)-forumet - du kunne jo f.eks. ha tipset om det om det.

På samme måte som man kan påtreffe selgere som går glipp av gode penger fordi de ikke aner verdien av salgsobjektet og hvor handelen best kan markedsføres - finnes det også grådige selgere som overpriser sine salgsobjekter fordi de kun er opptatt av å skvise mest mulig ut av markedet. Det har derfor ofte hendt at AC har latt bære å kjøpe brukte "store hvite" bøker eller "gullbøker" i bruktbutikker fordi forhandlerne har vært "proffe" og har skrudd opp prisene til nivåer AC ikke har funnet realistiske.

15 Senest redigeret af Bornholmer-anden (2012-03-22 10:52:53)

Jamen, hvis ting skal købes på QXL, så vil jeg da afholde mig fra at fortælle om mit køb på EBAY. De er jo useriøse ;-)

Måske skal jeg bare vente til efter at det nye nummer af Rappet er i postkasserne.
Forklaring følger til den tid ;-)

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

16 Senest redigeret af Treentre (2012-03-22 12:17:05)

sigvald skrev:

Nei, jeg holder meg borte fra nymotens trender som nettauksjoner.

Nymotens trender?
Finn.no er nok ikke bare en trend, skjønner du. Det er en del av det store internettet. Det blir nok værende en stund til. Akkurat som mobiltelefoner, wide screen flatskjerm , digitale filmplater (blu-ray/DVD) og annet nymotens fjas.
Auksjoner har det vært i hundrevis av år. De har fungert på samme måte bestandig. Høyeste bud over minstebud vinner. Slik er det også på nettauksjoner.
En vesentlig forskjell på Finn.no er at selger ikke er forpliktet til å selge. Selger risikerer ikke å bli utestengt av den grunn.

sigvald skrev:

Og her viser du at du tenker kynisk. På dette området representerer du og AC svært ulike etiske tilnærminger. Saken er at selger overhodet ikke har skjønt verdien av disse albummene - kjøper (i dette tilfellet deg) har benyttet seg av dette. Minste pris burde selvsagt vært anslagsvis 20 kroner per album altså kr. 2700,-.

Dette vet du svært lite om, Sigvald.
Er du AC? Du må virkelig slutte med å blande AC inn i innlegg fra deg på et Disney-forum. AC føler seg sikkert beklemt med at du bruker navnet hans i alle mulige sammenhenger. Mulig du ikke ser det selv, men du gjør det veldig ofte.
Du kjenner heller ikke meg.

I dette tilfellet kjente selger til en annen annonse på Finn som hadde ligget ute lenger. Denne syntes hun var kraftig overpriset.
Jeg ga det høyeste budet på hennes annonse. Hun valgte å akseptere.

Minstepris skal være kr 20,-...  roll
Så alle som skal selge Disney-relaterte saker og ting må først henvises til deg slik at du kan bestemme hva "riktig" pris er?
Det må vi huske på alle sammen neste gang vi vinner en auksjon på Ebay, QXL, Finn eller på en "live" auksjon på et auksjonshus.
Vi oppgir vinnerbudet til deg - Deretter vurderer du salgssummen - Synes du den for lav så sender vi ekstra penger til selger.
Eventuelt så kunne vi informert selgeren på Ebay/QXL før auksjonen var slutt at det rette stedet for salg av Disney-effekter er på AOL eller her på DDF(r).

sigvald skrev:

Forøvrig burde albummene vært auksjonert på QXL eller aller helst vært annonsert gjennom salgskanalene i relevante fora som AOL og DDF(r)-forumet - du kunne jo f.eks. ha tipset om det om det.

Burde?
Det er heller ikke du som kan bestemme hvor folk ønsker å selge tingene sine.
Finn.no er et hav større enn QXL.

sigvald skrev:

Det har derfor ofte hendt at AC har latt bære å kjøpe brukte "store hvite" bøker eller "gullbøker" i bruktbutikker fordi forhandlerne har vært "proffe" og har skrudd opp prisene til nivåer AC ikke har funnet realistiske.

Det hørtes fornuftig ut av AC.
Du ville sikkert gjort det samme, men jeg tviler på at AC hadde funnet det nødvendig å fortelle oss om hva du hadde gjort.

Weinberger skrev:

Treentre - endnu engang tillykke med dit gode køb, og lad os se flere af den slags, så vi andre kan blive misundelige, og håbe på at det også sker for os.

Takk igjen.
Jeg må få lov til å beklage all OT-snakket her. Det var ikke meningen  smile

Håper flere kommer med fortellinger om gode kjøp.
Jeg har et par til, men det spørs om jeg tar sjansen på å fortelle om dem  lol

18 Senest redigeret af sigvald (2012-03-22 13:01:28)

Weinberger skrev:

Sigvald er du inde i AC ?

Selvsagt ikke, men dette med kjøp/salgs-etikk er noe han har snakket mye om.

Weinberger skrev:

Der var for kort tid siden en der annoncerede 14 store hvide incl den store Anders And i meget flot stand til salg for 3500,- her på forummet. Jeg skrev til ham at det var for billigt, og jeg gerne ville hjælpe ham med at sælge dem dyrere. Han var ikke interesseret og ville kun have 3500,- Så jeg tilbød at købe dem, hvilket jeg har gjort. Er jeg så også en skidt person ? Eller skal jeg give ham nogle ekstra penge han ikke beder om ?

Nei, jeg kan ikke se at du har gjort noe feil her. Jeg kan være enig i at det ikke hadde vært noe å si på om vedkommende hadde tatt 300 kroner/stk (totalt 4200) for disse bøkene, men så lenge vedkommende er gjort kjent med at hans pris regnes som lav - og han likefullt opprettholder prisen så er handelen selvsagt helt uproblematisk.

Kan der ikke laves en tråd til de herrer så de kan snakke videre der...?

20

Jo tak, moderator, kunne der ikke laves en tråd med diverse folks snak om bl.a. min etik, uden for denne tråds regi. Så kan jeg for øvrigt der fortælle den historie, Sigvald refererer til, og som ikke har den sammenhæng med Sydafrika som han tror.

"Pothole" McDuck skrev:

Kan der ikke laves en tråd til de herrer så de kan snakke videre der...?

Enig!
Med overskriften 'Blærevæg' tænkte jeg optimistisk på masser af BILLEDER... men her ser man jo nærmest kun 'skriften på væggen' hmm

sigvald skrev:
Treentre skrev:

Men det var tydeligvis ingen som syntes de var verdt noe mere. Ting er ikke mere verdt enn hva markedet vil gi. Denne gangen var markedet Norges største markedsplass - altså Finn.no.

Og her viser du at du tenker kynisk.

Dette var en pinlig kommentar sad. Treentre og selger har inngått en handel som begge er fornøyde med. Og som Treentre helt riktig nevner - ting er verdt det markedet er villig til å betale. Ingen grunn til å stille noen spørsmål ved det.

Weinberger skrev:
Bornholmer-anden skrev:

Jamen, hvis ting skal købes på QXL, så vil jeg da afholde mig fra at fortælle om mit køb på EBAY. De er jo useriøse ;-)

Måske skal jeg bare vente til efter at det nye nummer af Rappet er i postkasserne.
Forklaring følger til den tid ;-)

Jeg vil gerne høre om dit køb..

PS.. Jeg har lige opdaget at jeg skylder dig en kuglepen med Fakiren fra Bilbao.. Den var røget ned under et bord.

Kuglepennen når vi nok til, og hvad det andet angår .... kommer tid, så får vi råd ;-)

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

24 Senest redigeret af sigvald (2012-03-23 18:54:54)

1800 skrev:

Dette var en pinlig kommentar sad. Treentre og selger har inngått en handel som begge er fornøyde med. Og som Treentre helt riktig nevner - ting er verdt det markedet er villig til å betale. Ingen grunn til å stille noen spørsmål ved det.

Dette minner om Skrues forsvar av handelen innledningsvis i Lo$ kapittel 11 (s. 5) der han kjøper en diamant-gruve for 1 dollar... Saken i begge tilfeller er at grunnen til at selgeren er fornøyd med handelen er at vedkommende ikke har ant verdien av salgsobjektet.

Kan i ikke forsætte jeres pris snak i en ny tråd????