Tråd: Beretning fra tegneseriemuseer i Bruxelles

Jeg var en tur inde på Hergé museet i weekenden; det er relativt nyt (fra 2009), men ligger ikke centralt, så man skal gerne afsætte en formiddag samt eftermiddag på at få det meste ud af det, da der er noget mere end 40 minutter togtur til det, inkl. gang fra stationen til selve museet.  Der er masser af interessante ting, både ting og anekdoter, som man kan genkende fra Michael Farrs "En rejse i Hergés univers", men også langt mere end det, da der er udstillet en god del originale skitser og færdigtegnede sider, bl.a. forsiden fra "De første skridt på Månen" (også kendt som "Månen tur-retur 2. del").  Hergé har som de fleste veloplyste tegneserie fans også lavet andre ting, heriblandt "Mads, Mette og Sjoko", "Rune og Sune" (også kendt som "Lars og Sune"), og Popol (mindre kendt dyreserie). Alle disse ting bliver gennemgået.  Jeg var ikke helt sikker på om det var Hergés tegnebord, eller om det tilhørte Bob de Moor eller Roger Leloup (kendt fra Yoko Tsono), men et tegnebord, som kunne være efterladt for at få en kaffepause, var udstillet.  Alle aspekter af Hergés karriere bliver gennemgået, inkl. opstarten af Tintin bladet, Studio Hergé og hans tidlige karriere, hvor han havde planer om at blive reklametegner.

Bogbutikken har alle Tintin albums til salg på flere sprog, inkl. dansk, og vist alt tegneserie materiale i bogform på fransk, som Hergé har lavet.

Det er noget andet end tegneseriemuseet (Centre belge de la bande dessinée), som jeg også var inde på; her var der en udstilling om Marten Toonder på tredie sal i anledning af hans 100 års fødselsdag.  Muséet gennemgår tegneseriens begyndelsen med bl.a. Little Nemo, The Yellow
Kid, og vier naturligvis en god del af udstillingen til tegnerne fra Bruxelles, heriblandt Franquin, Hergé, Bob de Moor m.fl.  Der var en meget velassorteret butik, men de havde kun albums og bøger på fransk bortset fra Tintin albums på engelsk.  Der var masser af originale sider fra forskellige tegnere, heriblandt Raymond Macherot.

Jeg fik kun set et par gavl malerier, men dem er der også mange af i Bruxelles.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Sv: Beretning fra tegneseriemuseer i Bruxelles

Vi vil da se nogen bed-ler!

Tak for ordene - men hvad med nogen bedde-ler!

Desværre var det forbudt at tage billeder inde fra Herge museet; der var ellers mange ting, jeg godt ville have foreviget, som eksempelvis en model af haj ubåden fra "Rackham den rødes skat" og raketten fra måne albummene, og selvfølgelig tegnebordet og hans reklametegninger. Den restriktion var der heldigvis ikke på Centre belge de la bande dessinée, men jeg har desværre kun en mobiltelefon med indbygget kamera, så kvaliteten er absolut ikke noget at prale med. Jeg får lagt dem op en af dagene.

Jeg glemte at fortælle, at Herge museet har en ganske god audio guide til fri afbenyttelse under besøget, hvor der er flere klip med Herge, der fortæller noget; de er heldigvis tekstede. Desuden var et rum med de første fem Goddin bøger med Herges materiale, som man kunne bladre; jeg ved ikke hvorfor de to sidste ikke var udstillet. Alt det materiale fra de syv bøger er kogt ned til de tre bøger, som Carlsen har udgivet på dansk (direkte oversat fra de franske original udgaver).

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Jeg har lagt billeder fra turen op. Det er mest de første indtil 399 (indefra tegneserie museet), og så også 407 og 414, som er af et par gavlmalerierne med tegneseriefigurer. Desværre er kvaliteten af billederne med tegnede originalsider ikke specielt god; lad jer inspirere og tag selv derned og se dem smile De to gavlmalerier var desværre de eneste to, jeg så, da jeg ikke havde et kort over dem allesammen med.

Der er også billeder af Manneken Pis, men det var en tynd omgang (pis) smile for at sige det mildt; ret meget blæst op ...

Læg også mærke til 404 smile Hvad der bliver lavet derinde, aner jeg ikke, men måske er det sjovere end normal opera wink

Mads Jensen

Fra Frasier:

Fint, tak!

Tak, Mads! Jeg kan godt lide pigen med fingeren oppe i næsen på billede 398. Godt fanget!  big_smile
404 med "Drug Opera" er osse sjov!
Flotte gamle huse på billede 406 (og på 411, 412, 418).
Ja, Manneken Pis er lige så opreklameret som den lille havfrue.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Hans skrev:

Tak, Mads! Jeg kan godt lide pigen med fingeren oppe i næsen på billede 398. Godt fanget!  big_smile

Jeg lagde faktisk først mærke til det, da jeg så billederne igennem på computeren, og var flad af grin af at se den detalje wink

Mads Jensen

Fra Frasier: