Tråd: nr 1 1949 - hvor mange udgaver?

hej, er ny her på siden og har lige et "måske" dumt spørgsmål.

hvor mange udgaver findes der af anders and og co nr 1 1949?

er der noget der hedder "anden udgave" når vi snakker nr 1 1949, eller ville der i så fald være tale om en kopi fra et senere år?

2 Senest redigeret af alicce (2011-08-15 14:25:11)

Sv: nr 1 1949 - hvor mange udgaver?

Det første optryk af nr. 1 fra 1949 kom i 1979. Der var mange reklamer for det i ugebladet.
Det næste optryk kom i 1984 som tillæg til Anders And & Co. nr. 24 i forbindelse med Anders Ands 50 års fødselsdag.
Tredje og seneste optryk kom ligeledes som tillæg til Anders And & Co. i 1999 nr. 9, denne gang for at fejre bladets 50 år i Danmark.
Der blev genoptrykt frem t.o.m. nr. 4 fra 1951 i den første serie. Og Gutenberghus må ha' haft mange tilbage på restlageret, da man i 1982 udsendte de 10 første hæfter indbundet i et meget begrænset og nummereret oplag på kun 800 stk. De 12 hæfter fra 1950 fik samme behandling, men her blev oplaget besynderligt nok øget med 130 stk til ialt 930.
Det seneste optryk er stort set identisk med det optryk der findes i den komplette årgang. Serien startede samme år (1999) og kører stadig.
Når man lige ved det, er det såmænd let at se at de nedenfor viste hæfter ikke er den ægte vare...
Første optryk giver sig selv... da forsiden er præget af en bred orange ramme.
2. optryk fra 1984 kan på flere meters afstand kendes ved at være trykt på blankt papir, hvilket giver et tydeligt genskin. Der foruden står der bagpå bladet med rødt at der er tale om en kopi som fulgte med nr. 24 fra 1984.
Seneste optryk fra 1999 er der kræset mere for hvad papirkvalitet angår, idet der er forsøgt at ramme noget der minder om den originale matte overfalde. Der er så nederst på forsiden gjort opmærksom på at dette er et særtryk der fulgte med nr 9 fra 1999. Den oprindelige pris på 75 øre er endvidere svagt streget over.
Alle genoptrykkene er ca 1 cm kortere på hver led... men det er straks sværere at vurdere hvis ikke man lige står med begge hæfter... men ellers kan man måske finde et andet hæfte fra 1949-1956 i nærheden man kan støtte sig til, da de har det samme større format (her må jeg jo nok skynde mig at dække mig ind og skrive at nr. 26 som er det sidste nummer i 1956 er en undtagelse, da dette er det første hæfte i det mindre format. Jeg ku' allerede se de løftede pegefingre lol).
http://www.wenneberg.dk/Comics/AA/grafik/Full/Diverse/3x1-49x.jpg

Her nedenfor kan man ane forskellen på papirkvaliteten (hhv. 2. og 3. optryk) på genskæret fra blitzen.
http://www.wenneberg.dk/Comics/AA/grafik/Full/Diverse/2+3.GIF

Den originale kan i øvrigt beskues her: http://www.wenneberg.dk/Comics/AA/under … 49-01.html

Alicce : mange tak for det fyldestgørende svar, og jeg kan hermed konstatere at når en "sælger" vil sælge en "anden udgave" er der tale om en at de såkaldte kopier.

ret mig hvis jeg tager fejl

Kopi er nok ikke det helt korrekte ord... der er tale om genoptryk.
Ordet kopi... minder for mig om hvis man tager den ægte vare og går hen og får den fotokopieret....
Dét ville jeg kalde en kopi smile
Kopi-ordet bliver også for tiden (mis)brugt i flæng om genoptryk af Jumbobøger.... og at de er 'uægte' eller ikke 'ægte'.

ok, jeg mener bare at, et "genoptryk" er ret så uinteressant i forhold til det "rigtige" nr 1 1949, og "genoptrykket er vel ikke noget værd, eller hva?

1979 og 1984-udgaverne er vel ca. det samme værd som et andet blad fra deres årgang - det er som regel den oprindelige 1-1949 folk går efter.

Hvis man så snakker Brandmand and, den første Barks-historie i det nummer - så kommer vi op på langt flere udgivelser og genudgivelser.

rigtig godt oplæg med fyldestgørende detaljer smile

Ja, det er godt - jeg havde ikke lagt mærke til det før nu. Jeg planlægger at lave en sektion på hjemmesiden med vurderingshjælp, og der kommer det her også med.

boris skrev:

ok, jeg mener bare at, et "genoptryk" er ret så uinteressant i forhold til det "rigtige" nr 1 1949, og "genoptrykket er vel ikke noget værd, eller hva?

Det har du helt ret i! Genoptrykkene, eller kopierne om du vil, er som regel ikke mere værd end de andre blade i samme årgang. Jeg har dog set genoptrykket fra 1984 solgt for 40 kr. i butikken, "Faraos Cigarer", i midten af 1990´erne, så måske er det muligt at en lille smule ekstra for et genoptryk, end man kan få for de andre blade i samme årgang. Generelt har genoptrykkene ingen egentlig værdi. Det handler i hvertfald ikke om sedler, men om mønter.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Ved man hvor mange ægte AA & co nr.1 1949 der egentlig findes?

Gyldne hilsner fra Gold Duck!

Jeg har overvejet at lave et 'galleri' af 1'ere fundet rundt omkring på nettet.
Men indtil videre syntes jeg ikke jeg har nok... kun mellem 10-20 stykker.
Er det ikke i et af de tidligere KomikLex der står oplyst at oplaget i 1949 var på ca. 97.000 stk!?
Altså ca. tre gange så stort et oplag som i dag.
Men hvor mange der har overlevet til i dag... og i hvilken stand... jeg tør ikke komme med et kvalificeret gæt.
Årh jo jeg gør... jeg tror der stadig er mere en 1000 stk... nogen der tør gætte mere præcist?

Jeg ville også "gætte" på 1000, det er på ingen måde den sjældneste udgivelse fra Disney, jeg tror

f.eks "Maxi Joakin" eller "Bogen med genudgivelser af 1. årgang" er sværere at finde, disse har dog ikke

GUDE-status, derfor handles de til betydelig færre penge.

Hvis man vil samle på sjældne ting, så kan man f.eks tage varianterne :

Sheriff Fedtmule (uden Sheriff)
Ferie-paraden    (uden Ferie-paraden)

eller

Jumbobøgerne (de 20 første i TOP-stand (uden "knækket" ryg))

Ja, tusind er nok et realistisk svar;D
Har faktisk aldrig hørt om den Maxi Joakim før jeg fik en bruger her:b

Her er et hurtigt snapshot af mit:
http://img823.imageshack.us/img823/2818/aa1123.jpg

Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
                                                   Pogo
www.willy-centret.dk

Hvis man vil samle på sjældne ting, så kan man f.eks tage varianterne :

Sheriff Fedtmule (uden Sheriff)
Ferie-paraden    (uden Ferie-paraden)

eller

Jumbobøgerne (de 20 første i TOP-stand (uden "knækket" ryg))

Ved du hvor mange Sheriff Fedtmule (uden Sheriff) der er lavet?
Er det mon et prøvetryk som ansatte hos Gutenberg fik med hjem eller er det rent faktisk solgt i butikkerne?

16

Tror meget vil det kan være et fejltryk som så er kommet ud af huset ja.

fedtmule11 skrev:

ansatte hos Gutenberg

Det hed Gutenberghus, nu Egmont. Alle ansatte hos Gutenberg er vist døde og borte i dag. (Slå evt. Gutenberghus og Gutenberg op wink

Med Jans tilladelse har jeg lånt ting og sager og placeret dem på adressen http://ddfr.dk/aa1949/

Hvis nogen synes der mangler noget, så skriv lige en email til mig.

Rigtig god ide.

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

Jeg har kopien fra 1984 liggende.

Kan stadig huske, hvor oprevet jeg blev, da jeg fandt det på et loppemarked. Eller rettere, det var jeg lige indtil jeg så bagsiden: "Dette er et genoptryk af...."

Utroligt irriterende!

Mvh. Lomme-Anden.
En fattig, men ivrig samler.

Almindelig sund fornuft, er ikke så almindelig enda!

Lomme-anden skrev:

Kan stadig huske, hvor oprevet jeg blev, da jeg fandt det på et loppemarked. Eller rettere, det var jeg lige indtil jeg så bagsiden: "Dette er et genoptryk af...."

Utroligt irriterende!

Kender det tongue Det har jeg også prøvet, men nu har jeg lært at det altid vil være en kopi hvis man finder et på et loppemarked tongue

Gold Duck skrev:
Lomme-anden skrev:

Utroligt irriterende!

Kender det tongue Det har jeg også prøvet, men nu har jeg lært at det altid vil være en kopi hvis man finder et på et loppemarked tongue

Ja, også mig.  hmm

Mvh. Lomme-Anden.
En fattig, men ivrig samler.

Almindelig sund fornuft, er ikke så almindelig enda!

Jeg gjorde det engang, og jeg troede at dette var den første. Og hvor skuffet jeg blev, da jeg så det fuldstændig samme som jer!

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

hvor mange sider er det første anders and blad på?

32 sider plus omslag. Det var først i 1980´erne eller 1990´erne at man udvidede sideantallet.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

er du sikker fordi har fået et spørgsmål om hvor mange sider det er på
a:20
b:52
c:76