1 Senest redigeret af sigvald (2014-12-23 10:04:54)

Tråd: Forord av Niels Jakob i DD&Co de komplette årgangene

I går mottok jeg bind 7 av 1971 årgangen i serien DD&Co de komplette årgangene. Da jeg bladde gjennom denne oppdaget jeg at forordet denne gang er av det høyst interessante slaget. Den er skrevet av Niels Jakob og er basert på stoff som tidligere har stått i Rappet. Basert på tysk forskning presenterer han en oversikt over ulike pattedyr og fugler i Andebyuniverset. Fisker/sjødyr er ikke kommet med til tross for at slike opptrer i flere Barks-historier:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US++++5-02
Verdens dyreste mønt (The Secret of Atlantis)
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++68-02
Havets dronning (Hall of the Mermaid Queen)

Jeg har nå omtalt forordet i Kvakk/Andeby-online-forumet og håper at det får den oppmerksomheten Niels Jakob og DDF(r) nok mener at det fortjener.

Jeg går ut fra at Niels Jakob har fått et eller flere eksemplarer av boken i posten. Så får vi håpe at det danske tollvesenet ikke lager for mye bry for ham. Er det noen andre her som er interesserte i den aktuelle boken? (AC? Niels? Laila?) I så fall håper jeg at det ikke var et litt sleipt triks fra Niels Jakobs side å få forordet publisert nå som den norske kronen er relativt svak.

2 Senest redigeret af sigvald (2014-12-23 18:39:42)

Sv: Forord av Niels Jakob i DD&Co de komplette årgangene

http://www.kvakk.no/forum/discussion/co … ment_68552
Så langt er Niels Jakobs fremragende forord møtt med en viss grad av skepsis i Kvakk/AOL-forumet. Jeg går ut fra at AC og/eller Niels Jakob vil si fra der dersom de finner kritikken å være for uberettighet.

Det glæder mig, at du finder forordet interessant, Sigvald, også selvom det bare er en omskrevet version af nogle artikler, der kom i Rappet for nogle år siden. Så at jeg overhovedet fik penge for det (uanset kursen) er jo ren bonus, for arbejdet er jo udført for længe siden og ganske for sjov. Jo, jeg har også modtaget bogen, og jeg har heldigvis ikke hørt noget fra toldvæsnet. Men pakken så også meget anonym ud.

Angående dit indlæg i AOL, så ser jeg ikke nogen kritik af forordets kvalitet. Du fremhæver forordet som noget særligt, men det er jo sandsynligvis fordi du kender mig, men for de fleste læsere er det jo bare et forord som alle andre. Og det er det jo også, og dermed har Glomgold og MikroMidas jo helt ret. Det er bare nr. 119 i en lang række af forord.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

sigvald skrev:

I så fall håper jeg at det ikke var et litt sleipt triks fra Niels Jakobs side å få forordet publisert nå som den norske kronen er relativt svak.

Sigvald, det verker som at valuta fungerer stikk motsatt av det du trur det gjer. For ein danske som får betalt i norske kroner er det NEGATIVT at den norske krona er svak, fordi det tyder at ein får færre danske kroner for pengane. Og dette er heller ikkje "sleipt" mot danskane som har interesse av å kjøpe boka dersom det var det du meinte, då ei svak norsk krone tyder at det for dei er BILLIGARE å handle frå Noreg.

I motsatt retning er det for oss nordmenn dyrare å kjøpe ting frå utlandet og meir lønnsomt å selja ting til utlandet. Men Niels Jakob taper på svak norsk krone, og alle danskar som ønskjer å kjøpe boka tjener på det, så eg ser ikkje heilt korleis dette skulle vera sleipt.

Olaf, jeg har ikke misforstått. Mitt poeng er at den lave kronekursen gjør at jeg får mindre danske kroner for de norske utgivelsene jeg kjøper for mine danske venner. Dansker flest er m.a.o., i utgangspunktet interessert i å få forordet publisert mens den norske kronekursen er svak.

Ah, sånn å forstå. Tenkte ikkje over at du får desse pengane i kontanter og ikkje inn på konto e.l. i det siste tilfellet hadde du jo fått like mange NOK som før.Vel, det er jo eit problem det er lett for deg å fikse på ein av to måter: Gi venene dine ein annan kurs som du trur stemmer betre med den dagen du skal veksle desse pengane, eller veksle dei no som kursen er så høg.

Sigvald, nu står du da vist til at tabe venner i Danmark.
Hvis du får mindre penge ud af danskerne nu, end du har gjort tidligere?
Jeg troede ikke, at du tjente på det, men gjorde dine danske venner en tjeneste. ;-)

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

8 Senest redigeret af sigvald (2014-12-25 16:16:36)

Olaf Solstrand skrev:

Ah, sånn å forstå. Tenkte ikkje over at du får desse pengane i kontanter og ikkje inn på konto e.l. i det siste tilfellet hadde du jo fått like mange NOK som før.Vel, det er jo eit problem det er lett for deg å fikse på ein av to måter: Gi venene dine ein annan kurs som du trur stemmer betre med den dagen du skal veksle desse pengane, eller veksle dei no som kursen er så høg.

Kursen er ikke høy nå, den er stadig svært svak, selv om den har vært svakere.

Bornholmer-anden skrev:

Sigvald, nu står du da vist til at tabe venner i Danmark. Hvis du får mindre penge ud af danskerne nu, end du har gjort tidligere? Jeg troede ikke, at du tjente på det, men gjorde dine danske venner en tjeneste. ;-)

Ja, dette er vennetjenester, så jeg tjener ikke noe på dette gjennom innlagte kursmarginer slik bankene gjør. Tradisjonen tro skal jeg selvsagt forholde meg til gjeldende kurs når jeg overrekker varene på vintermøtet. Jeg håper derfor at den norske kronekursen kan ta seg litt opp igjen til den tid.

sigvald skrev:

Kursen er ikke høy nå, den er stadig svært svak, selv om den har vært svakere.

For å presisere: Når eg seier "kursen" meiner eg kursen på DKK. Den er høg nettopp FORDI den norske krona er svak. Det vil seie at dette er eit glimrande tidspunkt å veksle danske kroner til norske på.

Kunne forsåvidt vært interesant å lest artiklene som forordet bygger på istedet for ett forord som sikkert ble alt for kort for å få med alt det essensielle fa artikkelene. Det ble vel kanskje litt for liten plass som ett forord?