Tråd: Gamle (Barks) grønspættehistorier

Hej alle,

Da jeg ikke har samlet i en del år efterhånden, er historierne desværre gået lidt i glemmebogen for mig.

Jeg er i gang med at skrive en Dansk-Historieopgave om Spejderbevægelsen. Min lærer foreslog mig at inddrage Grønspættebevægelsen i litteratur-delen, hvilket jeg uden tvivl tog til mig.

Sagen er bare den, at jeg derfor leder efter en historie (eller flere), hvor Grønspættebevægelsen er stærkt repræsenteret (meget gerne Barks, men andet input godtages også). Gerne en historie, hvor man kan drage paralleller til den virkelige Spejderbevægelse.

Tusind tak på forhånd!

Mvh
August

Andeby-centrum.dk

Sv: Gamle (Barks) grønspættehistorier

Jeg kan anbefale dig at gå på biblioteket og låne Carl Barks Samlede Værker bind 29 og 30 - der er Barks' grønspættehistorier fra 70'erne, som blev rentegnet, nogle af dem faktisk til CBSV af Jippes. Det er nok der man finder de mest grønspætteagtige historier, ed generaler og naturbeskyttelse osv. - Ungerne kæmper tit mod en ret industrimagnat-agtig onkel Joakim i de historier - fx. den med ørnereden.

Titlerne og fortjenstmedaljerne, duelighedstegnene altså, er nok det der kan minde mest om spejdere generelt - men deciderede spor af folk som Baden-Powell og andre fra bevægelsen er jeg ikke i stand til at se - jeg ved for meget om Andeby og for lidt om spejderbevægelsen. (Det jeg husker tydeligst lige nu fra en spejderbog er noget med kolde afvaskninger, og det var ikke det vi skulle snakke om ;-)

Tusind tak, AC!

Jeg vil forsøge at gå på biblioteket, nu jeg ikke længere selv ejer bøgerne. wink

Ha' det godt!

Andeby-centrum.dk

Der er osse Barks 10-siders grønspættehistorier fra 1950´erne. De kan findes i "Den Komplette Årgang" bøgerne som kan lånes på biblioteket. Der var flere af dem i årgang 1955 og 1956.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Ellers er der jo også Rosas Det forsvundne bibliotek som jo faktisk kun handler om det.

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

Daan Jippes/Carl Barks HOF bogen indeholder et udvalg af de historier, som AC nævner kan findes i CBSV 29 og 30.

Jeg har fundet en oversigt over alle historier med Grønspætterne, som Barks enten bare har skrevet manuskript til eller også stået for tegningerne.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Tusind tak for svar alle sammen, det kan helt sikkert bruges! :-)

Andeby-centrum.dk