Tråd: AOL-debatt: Carl Barks' personlige lommebok til salgs

http://www.andebyonline.com/forum/2692/1/

En norsk mann har vunnet en amerikansk auksjon av Carl Barks' personlige lommebok. Nesten umiddelbart etter at auksjonen ble vunnet har samme mann lagt nevnte lommebok ut for salg i Norge - innkludert i AOLs bruktbørs. Dette har skapt debatt i forumet - mange synes å mene at slik økonmisk spekulasjon bør forbeholdes aksjer og ikke slike samler-objekter. Hva synes dere?

Sv: AOL-debatt: Carl Barks' personlige lommebok til salgs

Jeg har løbende fulgt med i diskussionen på AOL og synes i den grad at der er tale om en storm i et glas vand... Herregud, lad dog manden tjene på videresalg hvis folk virkelig er villige til at betale prisen. At der er tale om en fjollet tegnebog i stedet for de sædvanlige originaltegninger, lithografier og nm-blade ændrer ikke noget ved sagen i mine øjne.

JAlbertsen skrev:

Jeg har løbende fulgt med i diskussionen på AOL og synes i den grad at der er tale om en storm i et glas vand... Herregud, lad dog manden tjene på videresalg hvis folk virkelig er villige til at betale prisen. At der er tale om en fjollet tegnebog i stedet for de sædvanlige originaltegninger, lithografier og nm-blade ændrer ikke noget ved sagen i mine øjne.

Det er da ikke tale om en tegnebok. Lommeboken er den taske man har sine penger, kredittkort o.l. i.

Hvad er det folk har ondt i røven over, Sigvald?

Er det forkert at spekulere i Norge?

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

5 Senest redigeret af sigvald (2007-10-15 00:41:08)

Berti Stravonsky skrev:

Hvad er det folk har ondt i røven over, Sigvald?

Er det forkert at spekulere i Norge?

Neida, det er helt OK å spekulere - f.eks. i aksjer. Den debatten som nå finner sted i AOL-forumet dreier seg dog mer om etikk. Som f.eks. når samme vedkommende som legger Barks' pengetaske ut for salg, også synes å mene at det er OK å kjøpe bøker til under 100 kroner og like etter lure intetanende "ofre" til å betale 1000 kroner for det samme produktet. Mange vil nok mene at man da ikke lenger taler om spekulasjon, men om svindel. Les mer om dette i denne tråden:
http://www.andebyonline.com/forum/2693/

sigvald skrev:

Det er da ikke tale om en tegnebok. Lommeboken er den taske man har sine penger, kredittkort o.l. i.

Netop det kalder man en tegnebog (eller pung) på dansk.

7 Senest redigeret af JAlbertsen (2007-10-15 06:13:27)

sigvald skrev:

Den debatten som nå finner sted i AOL-forumet dreier seg dog mer om etikk. Som f.eks. når samme vedkommende som legger Barks' pengetaske ut for salg, også synes å mene at det er OK å kjøpe bøker til under 100 kroner og like etter lure intetanende "ofre" til å betale 1000 kroner for det samme produktet. Mange vil nok mene at man da ikke lenger taler om spekulasjon, men om svindel.

Hvis bogen stadig er i tryk og sælger giver køberne det indtryk at de køber en sjældenhed, så synes jeg da også at det er ret groft. Jeg kan dog ikke rigtigt se at noget tilsvarende skulle gælde lommebogen som jo er unik.

Etik er jo den der besværlige gråzone, som vi alle har en mening om, og selvfølgelig alle har den rette mening om. Jeg er enig, Sigvald, i at det virker fesent og jeg kan selv irritere mig over at f.eks på nogle af de danske sider, at der også findes den slags.

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

JAlbertsen skrev:
sigvald skrev:

Netop det kalder man en tegnebog (eller pung) på dansk.

Man har da også ordet pengepung på norsk - Joakim får f.eks. en pengepung smekket over fingrene i "The Phantom of Notre Duck". På norsk vil "tegnebok" mene en bok man lager tegninger i. På norsk kan man nok si "pengetaske" som synonym for lommebok.

Løp og kjøp

$15.000....jøsses da! Og lad os så lige få det helt på det rene: Disse effekter var ikke del af den stort anlagte Carl Barks Estate Auction. Derimod hører de til blandt de mange "andenrangseffekter" som Jerry Weist efterfølgende smed på Ebay. Der er altså tale om ting, som auktionshuset har vejet og fundet for lette (ud fra et investeringsmæssigt synspunkt). Nogle af disse ting blev faktisk solgt for rigtig mange penge på Ebay, men langt de fleste gjorde ikke (herunder dette lot med kørekort etc.).