Tråd: Østeuropæiske animatorer

Jeg fandt lidt tilfældet Priit Pärn på IMDB gennem tilfældig klikken rundt. Flere af hans kortfilm ligger på Youtube. Der er noget gammeldags, og meget simpelt over dem.

Władysław Nehrebecki fra Poland har lavet en hel række med to figurer (Bolek i Lolek fra 1960erne til 1980erne), jeg har fundet her til aftes på Youtube. Det virker ikke til at der er egentlig tale i dem, så man går ikke glip af noget, hvis man ikke forstår det. De ser underholdende ud. Lidt i slapstick-stil.

Finder jeg mere, vil jeg opdatere tråden. Andre er også velkomne til at byde ind.

Der er også flere fremragende studier/animatorer her i vesteuropa, heriblandt Bruno Bozzetto (SuperVip, West Soda, Signor Rossi og diverse kortfilm).

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Sv: Østeuropæiske animatorer

Jeg fandt ved et tilfælde en billig DVD med Pat a Mat (Wikipedia), som er en tjekkisk stop-motion serie. Filmene indeholder ingen tale, men er underholdende alligevel. De er lavet af  Lubomír Beneš
og Vladimír Jiránek.

Der ligger flere af dem på DailyMotion.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."