1 Senest redigeret af Picassa (2017-04-01 08:31:58)

Tråd: Hall of Fame. Don Rosa. At finde udgave og oplag

Jeg er endnu en novice på dette område.
Hvordan finder jeg ud af, hvilke udgave og oplag de forskellige Don Rosa bøger i folie er i?
Kan jeg bruge ISBN nrr og slå det op et sted?
Fx hvad er ISBN: 87-91332-97-4 ?

Sv: Hall of Fame. Don Rosa. At finde udgave og oplag

Der er kun udkommet et oplag af bøgerne, såvidt jeg ved. Mig bekendt skifter ISBN nummeret aldrig med oplag; det står kun i kolofonen hvilket oplag bogen (gælder for alle bøger) er i. ISBN nummeret er dog forskelligt for bøger afhængig af om det er hardcover eller softcover.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Den første Don Rosa bog i Hall of Fame serien kom vistnok i 2 oplag.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

https://www.faraos.dk/antikvarisk/disne … 760015810G

Kan man se på omslaget, hvilet oplag der er tale om?

Hans skrev:

Den første Don Rosa bog i Hall of Fame serien kom vistnok i 2 oplag.

madsj skrev:

Der er kun udkommet et oplag af bøgerne, såvidt jeg ved. Mig bekendt skifter ISBN nummeret aldrig med oplag; det står kun i kolofonen hvilket oplag bogen (gælder for alle bøger) er i. ISBN nummeret er dog forskelligt for bøger afhængig af om det er hardcover eller softcover.

Bind 1 er udkommet i 2 udgaver og mindst 3 oplag; jeg har i hvert fald 3. ISBN bør ændres ved ny udgave, og det er det for denne bog.
1. udgave, 1. og 2. oplag har ifølge kolofonen ISBN 87-91332-87-7, svarende til det nye 13-cifrede ISBN 978-87-91332-87-6.
2. udgave har ISBN 978-87-7679-410-1 trykt i kolofonen. Dér står der 3. oplag i min bog, men det tror jeg er en fejl, idet den er 1. oplag af 2. udgave.

Picassa skrev:

Kan man se på omslaget, hvilet oplag der er tale om?

Det kan man kun, hvis der er ændringer på omslaget, og det er der ikke på Don Rosa 1. Du kan kun se det i kolofonen.

Tak for jeres hjælp.

Picassa skrev:

...Fx hvad er ISBN: 87-91332-97-4 ?

87 er landekoden for Danmark, 91332 er et af Egmonts forlagsnumre, og 97 er nummeret for netop Hall of Fame - Don Rosa 2; 4 er et beregnet kontrolciffer, der hjælper med at give "alarm", hvis man kommer til at skrive et af tallene forkert. Per 1. januar 2007 blev ISBN ændret fra at være 10 cifre til at være 13 cifre, så det passer sammen med det mere generelle varenummer EAN, hvor bøger skal starte med 978 eller 979. Efter det nye system har bogen ISBN 978-87-91332-97-5.
Hvis du skriver 9788791332975 i Google, ser du at en masse forhandlere har bogen registreret under det nummer (som er bogens EAN).
Derimod kan du ikke finde den på bibliotek.dk , her må du bruge det oprindelige ISBN 87-91332-97-4 eller bogens titel.