Tråd: Jumbolæum!

Selvom det overraskende nok ikke er blevet markeret, så vidt jeg ved, er det altså her i marts 50 år siden den første danske Jumbobog udkom. Og siden er det så blevet til ca. 464 flere af slagsen. "Jumbobøger, dem samler man på. Har du dem allesammen?" For mit vedkommende er de knapt 50,- kr. stykket (mod oprindeligt 3,85 kr.) i overkanten, så jeg køber dem gerne brugt eller på sommertilbud og med en del forsinkelse. Jeg har kun lige rundet de 400 og med et par huller mod enden. Men så har jeg en del supplerende udenlandske udgaver. Især de tyske, som tidligere kom op i udgivelsesfrekvens og derfor omfatter en del af de italienske Classici Walt Disney, som Jumbobøger/Lustige Taschenbücher oprindeligt blev oversat fra, og kun delvist er blevet udgivet på dansk.
Synd at lejligheden blev forpasset til en udgivelse som hædrede de gamle mestre, som vi kender dem fra de første snese Jumboer; der er rigeligt med uudgivne klassikere fra 1960erne, men vi må altså nøjes med de lejlighedsvise Scarpa-serier, som sniger sig ind i dagens Jumboer.
Tillykke til den mest succes-rige Disney-udgivelse i Danmark!

Kunst er det, man ikke kan. Hvis man kunne, var det jo ingen kunst.

Sv: Jumbolæum!

Forstår jeg dig ret er du interesseret i flere Jumbobøger.
Hilsen
Jane

Jane, forstår jeg dig ret: ja, jeg synes det er en glimrende udgivelse og håber den holder 50 år mere.
Eller: ja, hvis du har nogle til salg, som jeg mangler, er jeg da interesseret.

Skal lige på loftet og vender tilbage.

Måske du kan se numrene

Post's attachments

image.jpg 330.28 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Måske du kan se numrene

Post's attachments

image.jpg 301.92 kb, file has never been downloaded. 

Se

Post's attachments

image.jpg 326.58 kb, file has never been downloaded. 

Tak, men det er jo de gamle travere med to-cifrede numre. Med en lille håndfuld undtagelser ligger min mankoliste fra 370 og fremad. Og samtlige fra de seneste fem år, altså 401 og 403ff. De nyere er bare ikke så nemme at falde over som de ældre fra 70-80erne, som der tilsyneladende er et kæmpe overskud af. Men det er vel bare om at bestille hos Faraos Cigarer, som har et glimrende udvalg og angivelser for varierende stand & pris på hver. Selvom det nu er sjovere at hitte dem til en femmer stykket i genbrugsbutikker eller på kræmmermarked.