Tråd: Donaldistisk spørgsmål i FHM

JA mandeblade er bedre en tøsemagasiner... så er det på plads...
Nej altså det der er sagen her er at der i FHM var et par spørgsmål omkring Andeby og dens indbyggere.... For det første om Bjørnebanden er bjørne eller hunde... må jeg indrømme at jeg aldrig har tænkt over... og så om Fedtmule er en hund og hvis ja (det er han da ik!!?) så hvorfor han er talende med tøj på og Pluto ik? De efterlyste nogle svar fra eksperter på området og så tænkte jeg da lige på os wink...
Kan nogen hjælpe? Gerne med et rigtig tekninsk svar... wink

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

Sv: Donaldistisk spørgsmål i FHM

Tja, der har været en del snak her i landet omkring, hvorvidt Bjørne-banden er bjørne eller hunde, for det danske navn lader jo ingen tvivl stå... Men på originalsproget kaldte deres opfinder Carl Barks banden for "The Beagle Boys", og en beagle er jo en hunderace, så der er vist ingen tvivl om, hvilken art, de oprindeligt var tiltænkt at være. At en oversætter så her i Danmark har ment noget andet, står vel kun for danskernes regning.

Fedtmule er ligeledes en hund, for i sine allerførste optrædender hed han faktisk "Dippy Dawg". På engelsk taler Fedtmule jo med en del slang, og jeg kunne forestille mig, at han ville udtale "dog" som "dawg". I hvert fald er det slang for hund.

Ang. det med Fedtmule kontra Pluto, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan Don Rosa engang udtrykte det i forbindelse med ænderne. Han ser dem ikke som ænder, men snarere som mennesker (der bare tilfældigvis er tegnet som ænder), for de har jo alle de menneskelige karaktertræk. Jeg ser det på samme måde her: Fedtmule er et "menneske" (der bare tilfældigvis er tegnet i dyreskikkelse), og Pluto er et kæledyr -- en *rigtig* hund, der bjæffer, løber efter biler, gnaver kødben og alt det andet, hunde i den virkelige verden gør. Jeg tror, det handler om fantasi. Bruger man sin fantasi, kan man også sagtens se ud over, for eksempel at musen Mickey er meget større end hunden Pluto.

Det er da i hvert fald mit bud på et svar smile

There is the theory of the mobius, a twist in the fabric of space where time becomes a loop.

Ja det lyder jo fornuftigt! Det vil jeg fortælle videre til FHM med venlig hilsen fra DDFR smile

Godt set ! Fint at vi kan hjælpe det blad - måske kommer vores navn så i :-)

Jamen selvfølgelig gør det det!

Da vi fra Sydnordisk Akademi for Donaldisme er blevet opfordret til at blande os mere (læs: overhovedet) her på forummet, og der til dette spørgsmål ligefrem bedes om gerne tekniske svar, ja så er dette vist en kærkommen lejlighed for den gamle rektor til at gøre sin debut her på siden.

Bjørnebandens artsforhold er jo allerede så udmærket klarlagt af de forudgående indlæg. Bemærk i øvrigt det pudsige, at bjørnebanditterne i nogle historier optræder med hængende/krøllede "hundeører", andre gange med menneskelignende ører. Selv hos Barks skifter det.

Og hvad så med hundene Fedtmule og Pluto? Well, den akademisk-donaldistiske forklaring er, at i donaldistisk forstand er kun Pluto at betragte som en egentlig hund. Fedtmule hører til en særlig underart af kynoiderne. Og hvad er nu det, vil nogen måske spørge? Jo, ifølge klassisk donaldistisk-etnologisk forskning i Tyskland (hvor man  så absolut er førende i faget) er den donaldistiske verden (Stella anatium) befolket med en række interessante livsformer, der i hovedtræk kan opdeles i henholdsvis dyr og intelligente arter. Pluto er i den forstand et dyr, Fedtmule ...øh ja... intelligent er måske ikke den bedst dækkende betegnelse, men sådan rent teknisk set hører han altså til gruppen. Derfor kan han tale og bære tøj. Chip og Chap, som vel i mange henseender er klogere end Fedtmule regnes omvendt til dyrene, men sådan er forskningen jo ofte så ulogisk indrettet.

Nuvel, de intelligente arter i Andeby og omegn omfatter en række forskellige artsgrupper. Mennesker (man ser dem sjældent, men de er der, ikke mindst hos Taliaferro), humanoider (menneskelignende væsner med sorte snuder), kynoider ("de hundeagtige", minder om humanoider, men har mere aflange snudeskafter og ofte hængende ører), anatider (ænder og gæs) og flere andre. Kynoiderne udgør så ubetinget det etniske flertal. Det kan i den forbindelse nævnes, at Fedtmule ikke er en typisk kynoid, men vel nærmest må henføres til sin egen underart indenfor gruppen, som vi f.eks. kan kalde "mulerne".

Donaldistiske forskere har gennem tiderne været delt i (mindst) to fløje på praktisk talt alle spørgsmål, herunder om Anders & co. er at betragte som mennesker eller ikke. "Die Ducks sind Menschen wie du und ich", hedder et klassisk manifest fra denne trosretning tilbage fra starten af 1970'erne. Snart efter kom mod-manifestet: "Die Ducks sind Enten wie du und ich", hvilket det kommer for vidt at redegøre for her, men mens pointen hos Don Rosa og hans ligesindede er, at de "intelligente" figurer i donaldismen er mennesker i dyreskikkelser (tyskeren dr. paTrick Martin har forklaret dette uhyre videnskabeligt), så mener de fleste etnologer vel nok stadig, at sagen er mere kompliceret. Som den faktisk altid er i akademisk donaldisme. Der er simpelthen tale om væsner, der hverken er dyr eller mennesker som vi kender dem her på Jorden.

Håber dette gjorde det hele lidt mere indviklet og uklart. Interesserede i donaldistisk etnologi er i øvrigt velkomne til at besøge Akademiets nye Forskningscenter for Etnologisk Donaldisme (FED) på nedenstående adresse: www.donaldisme.dk/FED .

Med venlig hilsen,
dr. Gjøgsig, rektor SAD

The Ducks are for real!

Uha, du er altså genial til at skrive om donaldisme. Synes det er så fedt.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Da nu min kære rektor for SAD har gjort sin debut her på siden, må jeg under alias lige komme med min lille tilføjelse til emnet. Jeg plejer at kalde Fedtmule for en antropomorfisk hund, altså en menneskeliggjort hund. Kun hos ænderne er det lidt sjovt at man kan tilføje et "d", så Anders f. eks. er en an(d)tropomorfisk and - en menneskeliggjort and.
Pluto er en meget hund-agtig hund, som don.ind. lektor Pryds allerede har an(d)ført
Tak for ordet,
Professor A. C. Taffeland, NINA (Nordvestjysk Institut for Nutids-Andelogi)

Hah faldt også selv over det i det nyeste blad af FHM big_smile Meget sjovt den bjælke hvor der står hvad de har undret sig over, og hvor længe tongue

Ja den så jeg også wink

11

Takket være ANDERSINE er det i dag blevet mig oplyst at brevet fra DDF(R) er månedens brev i juli-nummeret af FHM - så ud og køb nummeret, når det udkommer. Tak til alle her i tråden :-)
Det kunne da være det gav et par reaktioner - det ville være dejligt :-)

Jeg har lige fundet mailen frem som jeg sendte til dem og det svar jeg fik tilbage... Ordlyden er næsten identisk med det der blev udgivet...

"laila jesp" <lailajesp@hotmail.com> writes:
>Hej FHM!
>På vegne af Dansk Donaldist Forening (RAP) vil jeg hermed tillade mig at
>udrede spørgsmålene om Bjørnebanden og Fedtmule. Bjørnebanden er altså
>hunde. Deres originale navn var The Beagle Boys og hvis man kigger på
>især Carl Barks historier kan man se at de nogle gange har hængende
>hundeøre. At de danske oversættere så ikke kan finde ud af at oversætte
>er noget andet.
> I Andeby er der intelligente væsner og dyr. Der er flere forskellige
>intelligente arter blandt andet "Mennesker", "Humanoider
>(menneskelignende væsner med sorte snuder) og "Kynoider" ("de
>hundeagtige" med aflange snudeskafter og hængende øre). Fedtmule er en
>kynoid tilhørende undergruppen "mulerne" (måske ikke særlig intelligent
>af slagsen). Pluto er bare en ganske almindelig hund. Håber dette var et
>fyldestgørende svar!
>Med venlig hilsen Laila Jespersen aka A.N.D.E.R.S.I.N.E. (Aldeles
>Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige
>Evner... nåh ja vi er jo nørder wink )

Hej Laila,

Vi takker og bukker for din myndige forklaring. Vi gået så vidt som til at
kåre dit brev til Månedens Læserbrev.

Venlig hilsen/ Kind regards

THOMAS BRUNSTRØM
Redaktionschef
FHM

Forlaget Benjamin ApS
Finsensvej 6d
DK - 2000 Frederiksberg

Hov fik lige endnu et svar tilbage!

Han skrev:

Det var et meget fint svar. Vi blev så inspirerede, at vi i næste nummer
har viet en side til at udforske skyggesiderne i Andeby - kannibalisme
f.eks....

Venlig hilsen/ Kind regards

THOMAS BRUNSTRØM
Redaktionschef
FHM

Henviste ham til denne side hvis de virkelig ville have fat i nogle rigtige nørder til hjælp med baggrundsstof smile

Jamen, så ser det da umiddelbart ud til, at jeg for én gangs skyld skal bruge mine penge på at købe et blad, hvor de har bukser på...!

Så har de altså også bare at nævne foreningens navn, nu!!! - og i så fald er det sgu god reklame!

Nå ja, forresten...!

*) Dybt Ihærdig Samler af N'er Etcetera og Yndefuld Sanger af Andede Melodier L'er Eventuelt Rap

15

De vil nævne skyggesiderne? kanibalisme? Det har www.donaldisme.dk da vist en side om - eller var det blot sorte ænder.. Nå ja, men de er jo sikkert også kanibaler hele bundtet (må man godt være fordosmfuld når det drejer sig om fremmede i tegnereserier??)

Så længe de ikke, ligesom 2 andre artikler jeg har læst interesserer sig alt for meget for ændernes sexliv, så går det nok. De må absolut sige til hvis de har brug for erfarne researchere :-) (i det med kanibalerne altså...

De nævner foreningens navn det har jeg set!!! Så der er reklame for os wink

17

Det har før givet resultat i form af et par nye medlemmer, så det er bare topfint :-)

Kan en af dem der har købt dette nummer, scanne et billede ind?

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

19

Det er ikke udkommet endnu, men måske kan Laila scanne ind fra det abonnementsblad? Ellers skal jeg nok gøre det når jeg får det købt.

Med hensyn til ænder og kannibalisme (og referencen desangående til SAD), så bliver termen jo ofte anvendt om det velkendte faktum, at Anders And ved gentagne lejligheder er blevet set værende på andejagt. Men som det vist allerede er blevet anført her på forummet, er noget sådan jo ingenlunde kannibalisme, men blot et udslag af almindelig brutal og lystmorderisk adfærd. Med mindre altså Anders skulle have held med at ramme en and, bringe den med hjem, plukke den, tilberede den og fortære den. Ingen af delene er så vidt vides endnu blevet dokumenteret. Anders selv har derimod ved enkelte lejligheder været tæt på at blive spist, først og fremmest af ulve.

Men findes der tilfælde, hvor ænder æder ænder? Jeg har forhørt mig hos Akademiets chefan(d)tropolog dr. GrandjeAnd, der har studeret Stella anatiums vilde andestammer, først og fremmest de sorte ænder i Afrika (dog ifølge Anders selv på Nordpolen) og de brune ænder i Amazonia, som Anders og nevøerne for år tilbage aflagde nogle ret dramatiske og muligvis skæbnesvangre besøg. Især forud for mødet med Cura de Coco-stammens brunænder udtrykte Anders stor bekymring for, om andesteg mon indgik i stammens kogebøger (se evt. www.donaldisme.dk/brunand.htm)? Bekymringen viste sig dog at være både fordomsfuld og ubegrundet. Såvel sortænderne som brunænderne excellerede i raffinerede henrettelsesmetoder, men der var på intet tidspunkt optræk til, at de ville æde Familien And. Lidt anderledes ser billedet ud hvis man udvider spørgsmålet til fjerkræ i almindelighed. Her er især kalkun, men også kylling, en meget eftertragtet spise hos ænderne i Andeby. Ikke rendyrket kannibalisme, men "det smager dog lidt af fugl", hvis man vil undskylde mig udtrykket.

Men her må vi dog igen gå tilbage til hele denne diskussionskædes oprindelige spørgsmål angående forskellen på Stella anatiums intelligente arter og de egentlige dyr. I Andebys bedre kredse spiser man trods alt kun de egentlige dyr. Klara Kluk har således ingen grund til bange anelser, hvis Andersine inviterer hende hjem til middag, og selvom Andebys borgmesterpost gennem mange år er blevet beklædt med grise, kendes der end ikke til rygter om, at nogle af disse skulle være blive spist af deres politiske modstandere. Tilsyneladende har alene Stygge Ulv problemer med denne grundlæggende skelnen imellem forskellen på intelligente arter og egentlige dyr - og deres eventuelle berettigelse på spisekortet.

Med venlig hilsen,
dr. Gjøgsig, rektor på SAD.

The Ducks are for real!

21

Kære kollega og andre ivrige tilhørere
Jeg havde natten til i går en hyggelig snak med en af akademiets håbefulde studerende om netop dette emne - vi kunne heller ikke komme i tanke om deciderede tilfælde af andespisning - (det skulle være af lokkeænder - og jeg tror det er fedtmule på jagt jeg tælnker på).
Derimod strejfede tolkeren Vicars serier mig - i en mareridtsagtig historie drømmer Anders han er flyttet til kalkunby - og det fik mig til at tænke på at han ved gentagne lejligheder, i forbindelse med jul og taksigelse indtager denne fugl. Det ville omtrent svare til indtagelse af abe hos os... eller...
dette med det an(d)tropomorfiske kommer ind her...

Med tænksomme hilsner
Dr. Exam. Taffeland, Vestjysk Akademi for Donaldistisk Forskning (VADF?!)

Kære dr. Taffeland og andre.

Ja, forholdet mellem ænder og kalkuner i donaldismen er virkelig interessant. Her tænker jeg ikke kun på den rituelle spisning af kalkuner ved snart sagt enhver festlig lejlighed i Andeby, men også på de gentagne dokumenterede tilfælde af salg af- og jagt på kalkuner. Traditionen går ifølge Barks tilbage til Andebys ældste tider, hvor en and var en and, og anden iklædt høj sort hat og skarpladt muskedonnert drog ud i skovene, hvor jorden skælvede under kalkunernes vingesus. Ingen anden etnologisk race eller art kan tilsyneladende den i grad tænde ænderne af som kalkuner. Akademiet har faktisk nedsat en lille forskergruppe, der p.t. søger at indsamle vidnesbyrd om de kalkun-anatide forhold, for derpå at analysere og tolke dem efter vanlig (u)seriøs metode. De og andre interesserede indbydes hermed til at deltage. Deres vicarianske belæg lyder i den sammenhæng yderst relevant, men er mig desværre ikke umiddelbart bekendt. Men nu er jeg gamle ducktor vist i min senile ivrighed ved at bevæge mig vel langt væk fra trådens udgangspunkt, hvilket jeg skal undskylde.

Med ubetænksom hilsen,
dr. Gjøgsig (SAD).

The Ducks are for real!

23

Så har jeg fået indkøbt et eksemplar af dette blad til samlingen - det kunne findes i den lokale stoppestedskiosk - brevet er på brevsiderne - men pas på, resten af bladet er af forskellige grader af lødighed - for at udtrykke det på den måde :-)

Har endelig fået scannet læserbrevet ind så her er det smile

http://i15.photobucket.com/albums/a373/Brondum/LailasNrderi.jpg